Ontslag maakt onnodig veel stuk

Ontslag bij disfunctioneren kent vaak alleen verliezers  Wet en regelgeving dwingen de werkgever bij dreigend ontslag een tijdlang een dik ontslagdossier over de medewerker op te bouwen. De nieuwe wet- en regelgeving maakt dit alleen maar erger. De communicatie verhardt omdat er alleen negatieve aspecten besproken worden. Een medewerker wordt gedemotiveerd en/of ziek. De werknemer zet zijn hakken in het zand en graaft zich verder in. Dit heeft een negatief effect op collega's, zakenrelaties en arbeidsproductiviteit. De manager heeft ook pijn in zijn of haar buik over deze negatieve aanpak. De werknemer vertrekt uiteindelijk met een grote deuk in zijn/haar zelfvertrouwen .

Een arbeidsrelatie is meer dan een contract

Bij deze juridische strijd wordt vaak de menselijke kant vergeten. Erkening voor al die jaren inzet voor het bedrijf ontbreekt. De medewerker vertrekt met staart tussen de benen via de achteruitgang van het bedrijf. Een nieuwe baan vinden is in deze situatie niet makkelijk. Het resultaat is dat de werknemer, het bedrijf, de branche en de maatschappij uiteindelijk de rekening betalen. De werknemer zit onnodig lang in de WW of ziektewet. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van goed werkgeverschap.

 

Wet Arbeidsmarkt in balans

In de toekomst zal de nieuwe wet Arbeidsmarkt in balans deze situatie alleen nog maar meer op scherp zetten omdat de werkgever meerdere ontslaggronden mag combineren. En daarbij het risico loopt dat de transitievergoedig verhoogd wordt naar 150 procent. Nog meer negatieve aspecten over de werknemer op papier zetten dus om een financieel risico te vermijden.

Juridisch en menselijk

Caroline Besseling van Personeelsrecht geeft aan dat een bedrijfondersteunt werkgevers en werknemers om beide belangen zo af te stemmen dat er een WIN-WIN situatie ontslaat. Een organisatie staat of valt op de manier waarop het bedrijf met zijn mensen omgaat. Er is Naast het juridische aspect van de arbeidsituatie is ook de menselijke maat belangrijk. In goed overleg worden de verschillende belangen van zowel werkgever als werknemer zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd met als doel een WIN-WIN situatie te bereiken. Dit voorkomt escalatie van het arbeidsprobleem met de daarbij behorende financiële en juridische ellende en kosten voor beide kanten. Beide partijen kunnen met opgeheven hoofd weer verder.

 

Kun je deze ondersteuning goed gebruiken, neem dan hier contact op.